
Soros Ran US Foreign Policy on Post-Coup Ukraine
A tranche of some 2500 Internal documents, mostly Microsoft Word, Excel, and Power Point files,
as  well  as  pdf  files,  from  George  Soros’s  Open  Society  Foundation  (OSF)  network  of  non­
governmental organizations, which were obtained from the group «DC Leaks», shows that Soros
and his advisers lorded over US policy toward Ukraine after the 2014 coup supported by Soros
and  the  Obama  administration  ousted  the  democratically­elected  Ukrainian  president  Viktor
Yanukovych  and  his  government.  The  leaked  Soros  documents  describe  how  the  OSF  and
Soros’s International Renaissance Foundation (IRF), based at 46 Artema Street in Kiev, worked
with  the  US  State  Department  after  the  2014  so­called  «Euromaidan»  themed  revolution  to
ensure that a federalized Ukraine was not in the picture.

In addition to George Soros (identified as «GS» in the leaked OSF documents, others involved in
the  Ukrainian  coup  planning  included  US  ambassador  to  Kiev  Geoffrey  Pyatt;  David  Meale
(Economic Counselor  to  Pyatt);  Lenny  Benardo  (OSF);  Yevhen  Bystrytsky  (Executive Director,
IRF); Oleksandr Sushko (Board Chair, IRF); Ivan Krastev (Chairman, Centre for Liberal Studies, a
Soros­ and US government­influenced operation  in Sofia, Bulgaria); Sabine Freizer  (OSF); and
Deff Barton  (Director, US Agency  for  International Development  (USAID), Ukraine). USAID  is a
conduit for the Central Intelligence Agency. Soros was present at a post­coup meeting on March
21, 2014  that  involved US support  for  the «New Ukraine». One document describes  the «New
Ukraine» as a  key measure  to «reshapes  the European map by offering  the opportunity  to  go
back to the original essence of European integration».

Soros  pushed  for  sanctions  against  Russia  for  refusing  to  recognize  the  coup­installed
government headed by Arseniy Yatsenyuk, which included neo­Nazis, and rejected a federalized
Ukraine  that would  grant  self­government  to  the Russian­speaking eastern Donbass  region.  In
effect,  Soros  vetoed  a  proposal  by  Pyatt  to  negotiate  a  proposal  made  by  Russian  Foreign
Minister  that  would  grant  autonomy  to  eastern  Ukraine  within  a  federalized  Ukraine.  Soros
rejected the proposal because he believed it would grant Russia too much influence in Ukraine.
Although Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland did not
attend the March 21 meeting, she remained close to Pyatt and Yatsenyuk, who she affectionately
called «Yats». In the end, the Obama administration rejected a federalized Ukraine and gave its
full support to the unilateralism of Ukrainian president Petro Poroshenko and his puppet master
Soros.

WAYNE MADSEN 

30.08.2016 | WORLD

https://www.rt.com/usa/355919-soros-hacked-files-released/
http://www.strategic-culture.org/
http://www.strategic-culture.org/authors/wayne-madsen.html
http://www.strategic-culture.org/rubrics/politics.html


It should be of no surprise  that earlier  this year, Pyatt was moved  from Kiev as ambassador  to
Athens.  One  Soros  document  calls  for  the  need  to  combat  «Russlandversteher»,  German  for
«Russia  understanding»,  throughout  Europe,  particularly  in  Greece  with  its  history  of  close
cultural and religious relations with Russia. The Soros OSF document calls for a concerted effort
in  Greece  to  influence  public  opinion  against  Russia  and  for  the  Ukrainian  coup  government.
Proposed  is  an  anti­Russian  and  pro­Ukrainian  propaganda  operation  directed  against
newspapers, ten «audiovisual outlets» (TV and radio), six Internet sites in Greece, and «about 50
opinion leaders» present on Greek social networks. Greek newspapers targeted for participation
in  the  Soros  anti­Russia  campaign  included  «Kathimerini,  Avgi,  Ta  Nea,  Vima,  Efymerida
Syntakton,  Eleutherotypia,  Proto  Thema,  and  Rizospastis».  The  Greek­Russian  Chamber  of
Commerce in Athens was also targeted for inclusion in the Soros propaganda operation. Similar
anti­Russian and pro­Ukrainian coup government media influence operations were proposed for
Italy, Spain, and France. The reasoning was to counter any movement to support the status quo
ante in Ukraine by the SYRIZA, Podemos, and Five Star Movement parties in Greece, Spain, and
Italy, respectively. This Soros strategy was referred to as «debate mapping».

While  looking  to  influence  Greek  policy  on  Ukraine,  Soros  and  his  NGO  gang  pushed  for
European Union enlargement  to  include Ukraine and Turkey, neither country’s accession  to  the
EU  being  in  the  interests  of  any  of  the  EU’s  member  states.  High  priority  was  also  given  to
integrating Moldova into EU structures. The overall theme of many of the Soros documents is that
lying at the heart of «Russlandversteher» is «anti­American» feelings in Europe. European trade
unions are singled out by  the Soros gang as being at  the heart of «anti­American» opinions  in
Europe.  Certain  political  parties  are  also  singled  out,  including  the  National  Front  of  France,
Jobbik  of Hungary,  the Netherlands Party  of Freedom  (PVV),  and  the UK  Independence Party
(UKIP),  and  are  referred  to  by  Soros  as  the  «PRR»,  or  «populist  radical  right».  Pro­Russian
German  politicians  are  named  in  the  Soros  documents  and  they  include  former  Chancellors
Gerhard Schröder, Helmut Kohl, and Helmut Schmidt; Brandenburg Minister­President Matthias
Platzeck;  Die  Linke  leaders Gregor  Gysi,  Sahra Wagenknecht,  and  Katja  Kipping,  and  former
Hamburg mayor Klaus von Dohnanyi. Soros, who cut his teeth as a teen in Hungary cooperating
with  the  Nazi  Gestapo  and  Hungarian  fascist  Arrow  Cross,  prefers  to  maintain  «hit  lists»
containing the names of his opponents.

It  is  the degree  to which Soros provided  finances,  logistics, and other support  to  the Ukrainian
coup plotters in 2012, two years before the Euromaidan uprising, that is noteworthy. OSF and its
affiliates  provided  entire  buildings,  office  space,  computers,  software,  broadband  Internet,
videoconferencing  equipment,  vehicles,  travel  to  the  United  States,  and  other material  for  the
Euromaidan uprising. This was all done with the cooperation of the US and Swedish embassies
in  Kiev,  USAID,  the  Carnegie  Endowment,  the  Swedish  International  Development  Agency
(SIDA), and the Central Intelligence Agency­linked National Endowment for Democracy (NED).

Investigative  journalists  were  also  sought  by  the  Soros  gang  to  travel  to  Ukraine  and  submit
articles that had to be approved by Soros operatives before publication. One major collaborator of
Soros and the United States in pushing Ukrainian propaganda was identified as the Hromadske

http://www.kyivpost.com/article/content/ukraine-politics/ukraine-today-geoffrey-pyatt-to-leave-ukraine-for-greece-413338.html


Television, which was singled out for its work to counter «Russian propaganda».

One  Soros  document  contains  the  following  recommendation:  «Select  journalists  from  the  5
target countries (Germany, France, Spain, Italy, Greece) and offer them long stay reporting trips
in Ukraine. Rather  than specify what  they should write about  they should make suggestions for
articles;  we  retain  a  veto  on  stories we  think  are  counterproductive.  Suggestion  that  we  liaise
directly with journalists to determine interest». The Soros document even concedes that such as
approach  is  not  «proper  independent  journalism  and  we  may  damage  our  credibility  with
journalists».  Soros’s  people  proposed  a  «firewall»  between  Soros  and  journalists  reporting  on
Ukraine. Soros’s organization proposed that «a third party would receive the grant and act as the
intermediary, editor, quality control etc. IRF [International Renaissance Foundation] should play a
more lead role in this initiative to emphasize its Ukraine origins». The Soros organization decided
to  pursue  «PIJ»,  or  «public  interest  journalism»  outlets  for  a  cooperative  propaganda
dissemination relationship regarding Ukraine.

There are a number of journalists around the world who have sold their  journalistic professional
credentials and credibility to the devil and have willingly accepted paychecks from Soros in order
to disseminate his and  the CIA’s propaganda. One such outlet  that  is cited as carrying Soros’s
water  is Huffington Post­Germany, which  is  identified as a collaborator of Burda, a  center­right
publishing house in Germany. Other German publications that Soros favorably viewed as pushing
the  anti­Russian  line  on  Ukraine  included  Frankfurter  Allgemeine  Zeitung,  Frankfurter
Rundschau, Die Welt, Süddeutche Zeitung, Tageszeitung, Spiegel, and Junge Welt. Coming  in
for criticism by Soros was Neues Deutschland and Freitag, cited as being too friendly to Russia
and anti­Ukraine.

The Soros documents identify a columnist for the Swiss paper Neue Zürcher Zeitung as receiving
Soros money  to hire a «research assistant»  to promulgate pro­Ukraine propaganda. Others on
Soros’s anti­Russia payroll and who authored Ukraine propaganda articles included researchers
with the Barcelona Institute of International Studies, Chatham House in London, and the Istituto
Affari Internazionali in Italy. Propaganda memes cited by Soros’s gang included expelling Russia
from  the G8, NATO military support and NATO membership  for Ukraine, and sanctions against
Russia.  A  Confidential  March  12,  2015,  Soros  document  reveals  that  the  anti­Russian  former
NATO military commander and close friend of Bill and Hillary Clinton, Wesley Clark, in addition to
Polish General Waldemar Skrzypczak, advised Poroshenko on military matters regarding Russia.
The document cites Soros as the «self­appointed advocate of the New Ukraine».

Soros  is  one  of  the  closest  advisers  and  financiers  of  Hillary  Clinton.  The  leaked  Soros
documents  describe  how  the  Clinton  Global  Initiative  and  Soros  Foundation  cooperates  on
undermining  the  sovereignty  of  nations  around  the  world,  including  those  in  Europe.  And  that
relationship should weigh heavily on every American voter on November 8.


